Welzijn en zorg

Welzijn en zorg

De PvdA wil dat alle inwoners van onze gemeente een goed leven hebben en zet daarom in op gezondheid, welzijn en preventie.

Wij willen voor alle burgers een goed en gezond leven in een dorp waar de inwoners naar elkaar omkijken en niet wegkijken van de uitdagingen die er zijn.

Diversiteit, integratie en emancipatie

De PvdA kiest voor een samenleving waar jij jezelf mag zijn, in het vertrouwen dat iedereen gelijk wordt behandeld.

Wij nemen dan ook de verantwoordelijkheid om op te treden tegen racisme, xenofobie en discriminatie. Daarvoor sluiten we lokale convenanten met politie, onderwijs en werkgevers.

De PvdA wil dat de gemeente daarbij zelf het goede voorbeeld geeft. Elke medewerker in de publieke sector volgt een cursus in het omgaan met vooringenomenheid.

Ook willen wij een actief diversiteitsbeleid voor de eigen gemeentelijke organisatie. Wanneer er weinig diversiteit is, kan een tijdelijk quotum helpen om dit te doorbreken.

Sport, kunst en cultuur

Sport
Het beoefenen van sport levert een onmisbare bijdrage voor het vitaal houden van onze lokale samenleving, maar het is nog veel meer.
Wie sport en lid is van een club, is vaak gezonder en heeft een breder sociaal netwerk. Binnen het armoedebeleid nemen we belemmeringen weg voor kinderen en ouderen.
Ook een fysieke handicap mag geen drempel zijn voor sportdeelname.

Kunst en cultuur
Kunst en cultuur raakt, verbindt, ontspant en stimuleert ons creatief vermogen. Een belangrijke rol wordt hierin vervult door onder andere de bibliotheek, de Meerpaal en poppodium Nirwana. De kleinschalige culturele activiteiten in de kernen en de wijken leveren ook een wezenlijke bijdrage aan de leefbaarheid. De PvdA wil deze voorzieningen voor iedereen toegankelijk en betaalbaar houden. Wij vinden dat alle kinderen mee moeten kunnen doen aan cultuureducatie, ook als dat financieel voor de ouders een belemmering is. De Meerpaal vervult hierbij een voortrekkersrol.

Onderwijs

Elk kind verdient een eerlijke kans. Het is voor de PvdA onaanvaardbaar dat afkomst en financiële draagkracht van de ouders daarbij sterk bepalend zijn.
 We investeren in voor- en vroegschoolse educatie (VVE) om te voorkomen dat peuters en kleuters uit kwetsbare gezinnen met een achterstand aan hun schooltijd beginnen.

De PvdA investeert extra in scholen met een hoog aantal kinderen met leerachterstand en kinderen uit gezinnen met lage inkomens. Wij willen een goede aanpak tegen laaggeletterdheid.
Om de kwaliteit van het onderwijs en de afstemming met jeugdhulp te vergroten, wil de PvdA in samenwerking met de schoolbesturen de lokale educatieve agenda ontwikkelen (LEA).

Armoede en schuldenproblematiek

Nederland is een welvarend land, maar de verschillen tussen arm en rijk nemen toe. Armoede beperkt je vrijheid en tast je gevoel van bestaanszekerheid aan. Een op de negen kinderen groeit op in armoede.
De PvdA vindt dat onaanvaardbaar. Kinderen moeten op kunnen groeien zonder armoede. In het huidige systeem staat het belang van de schuldeiser voorop.

Rente op rente en deurwaarderskosten verhogen een schuld tot niet meer op te brengen hoogte .Mensen verdienen vertrouwen en een perspectief op een beter leven; ze moeten geholpen worden.

Wij staan voor een adequate schuldhulpverlening.
Als de gemeente de schuldeiser is, dan wil de PvdA dat zij naast de mensen gaat staan en denkt in haalbare oplossingen.

De beslagvrije voet wordt altijd gerespecteerd en gehanteerd.
Wij willen dat mensen recht krijgen op een aflospauze van twee maanden per jaar. Jongeren met problematische schulden krijgen een kans op (gedeeltelijke) kwijtschelding in ruil voor werk en scholing.

De Voedselbank moet in het armoedebeleid worden opgenomen.

De PvdA wil subsidie verstrekken aan de Voedselbank. Wij geven speciale aandacht aan de groep burgers die net niet voor hulp via de Voedselbank in aanmerking komen.

De PvdA wil de norm voor de toegankelijkheidsbijdrage verruimen naar 120%.

Om hoge(re) schulden te voorkomen heeft de gemeente een wettelijke taak: de zogenaamde vroegsignalering. De PvdA wil voorkomen dat mensen te lang wachten met het zoeken van hulp. Het is daarbij belangrijk dat alle informatie over schulden en betalingsachterstanden up to date is.
We werken samen met zorgverzekeraars, energiebedrijven en de woningbouwcorporatie om het schuldenplaatje volledig te krijgen.

Bij de aanpak van schuldenproblematiek kiezen we altijd voor persoonlijk contact met inwoners. Schaamte kan overwonnen worden als we elkaar zonder vooroordeel tegemoet treden.

De PvdA wil meer en betere samenwerking met maatschappelijke organisaties en stichtingen om de effecten van opgroeien in armoede te bestrijden.

Jeugdhulpverlening

Kinderen hebben recht op de zorg die nodig is. De PvdA zet meer in op preventie. We zorgen er voor dat gezinnen beter hun weg vinden in het voorveld van de lichtere zorg zoals schoolmaatschappelijk werk en gezinscoaches. De PvdA gaat uit van vertrouwen in de zorg- en welzijnsprofessionals. Wij willen werken met zorgaanbieders die niet gaan voor winst, maar voor goede zorg.

De PvdA kiest voor goede hulpverlening op een sociaal verantwoord niveau, ook als dat betekent dat hiervoor extra geld nodig is.

Mantelzorg

Wij kunnen niet zonder mantelzorgers. Tegelijkertijd wordt er erg veel van hen gevraagd. Hierdoor zijn zij vaak overbelast.

De PvdA investeert meer in zogenaamde “respijtzorg”; het tijdelijk overdragen van de zorg voor bijvoorbeeld uw kind, partner of ouder.

De mantelzorger kan dan een paar dagen weg om op adem te komen.

De financiering hiervan is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van gemeente, zorgverzekeraar en het zorgkantoor.

Mantelzorgers voelen zich vaak gedwongen om minder te gaan werken en kunnen daardoor aangewezen raken op minima regelingen. De PvdA wil dat deze regelingen ruimhartig worden toegepast.

Ouderenzorg

Eenzaamheid en dementie zijn een groeiend probleem onder ouderen.
 Dat vraagt om aanpassingen. Mensen wonen zo lang mogelijk thuis in hun eigen wijk. De PvdA ziet het bestrijden van eenzaamheid als onze maatschappelijke opgave.

We bieden niet alleen uren huishoudelijk hulp, maar organiseren

meer aandacht voor elkaar. Wij stimuleren en ondersteunen daarbij de samenwerking tussen maatschappelijke organisaties en burgerinitiatieven.

WMO

Voor de eigen bijdrage van de Wmo geldt voor iedereen momenteel een vast abonnementstarief voor huishoudelijke hulp: iedereen, ongeacht hun inkomen of vermogen, betaalt hetzelfde abonnementstarief.

Daarbij is sprake van omgekeerde solidariteit. Mensen die dat goed zelf kunnen betalen, maken ook gebruik van deze regeling.
Daardoor komt de zorg in gevaar voor degenen die dat echt nodig hebben. De PvdA wil een systematiek ontwikkelen om de omgekeerde solidariteit van het abonnementstarief te keren.

Ontmoeten en toegankelijkheid

Ontmoeten
Voor de drie kernen geldt dat wij zorgen voor voldoende speeltuinen en sport- en ontmoetingsplekken waar jong en oud elkaar kunnen ontmoeten. Om ontmoetingsplekken veilig te houden, stimuleren we maatregelen die toewerken naar een “rookvrije generatie”.
In het onderwijs geven we voorlichting over gezonde leefstijl, sport en bewegen, de gevaren van alcohol- en drugsgebruik en cyberpesten.

Toegankelijkheid
Door een passende inrichting van de openbare ruimte met de juiste faciliteiten houden we rekening met mensen met een beperking.
De PvdA wil dat ervaringsdeskundigen meer betrokken worden bij het ontwikkelen van beleid.