Werk en Inkomen

Werk en Inkomen

Voor de PvdA is werk betaald én goed werk. Daar hoort een fatsoenlijk salaris bij met goede arbeidsvoorwaarden. Ook als het hebben van een baan (even) niet lukt, zorgen we dat mensen op een andere manier volwaardig mee kunnen doen.

De gemeente als werk- en opdrachtgever

Wij geven voorrang aan sociaal aanbesteden. Bij het aanbesteden zijn bestaanszekerheid, arbeidsvoorwaarden en duurzaamheid de uitgangspunten. Er wordt geen werk uitbesteed dat ook door eigen personeel kan worden gedaan.

Bedrijventerreinen

De PvdA wil geen concurrentie met omliggende gemeenten over de grondprijs. Bedrijventerreinen in Dronten, Biddinghuizen en Swifterbant moeten beschikbaar blijven voor oude en nieuwe ondernemingen.

Om de werkgelegenheid te behouden willen wij dat de huidige bedrijven aan de Noord en in het Hanzekwartier een plek krijgen op één van de andere bedrijventerreinen in onze gemeente.

Vakonderwijs

Er is in onze regio een schreeuwende behoefte aan vakmensen zoals loodgieters, elektriciens en lassers. Daarom stimuleren we het vakonderwijs. Hiervoor werken we samen met het lokale en regionale bedrijfsleven en het ROC. Tegelijkertijd moeten we nieuwe en jonge vaklieden perspectief op betaalbare huisvesting kunnen bieden.

Startende ondernemers

De PvdA maakt zich sterk voor betaalbare huisvesting voor startende ondernemers en ZZP’ers. Wij stimuleren de vestiging van kleine bedrijven in de wijken. Zij verhogen de levendigheid in de centra.
We denken met eigenaren van winkelpanden mee over een alternatieve bestemming van hun leegstaande winkelpanden.
Startende ondernemers kunnen deze gaten wellicht opvullen. Dat geldt ook voor de winkelcentra in Swifterbant en Biddinghuizen. De PvdA is voorstander van het invoeren van een leegstandsverordening.

Arbeidsmigranten

In onze gemeente werkt een groot aantal arbeidsmigranten.
Wij vinden dat arbeidsmigranten beschermd moeten worden tegen uitbuiting en dat ze niet volledig afhankelijk moeten zijn van bijvoorbeeld uitzendbureaus. Ook arbeidsmigranten hebben recht op een fatsoenlijk salaris en onafhankelijke, goede en betaalbare huisvesting.
De PvdA is solidair met onze arbeidsmigranten.

De arbeidsmarkt

De PvdA wil dat iedereen die kan werken, ook aan werk geholpen moet worden. Wij creëren basisbanen in de publieke sector: een volwaardige baan met een fatsoenlijk salaris voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. We denken hierbij aan banen als b.v. wijkhulp. Daarnaast blijven we mensen met een grote(re) afstand tot de arbeidsmarkt begeleiden naar werk. We doen dat samen met de gemeente Kampen, het UWV en Impact.
We maken ook gebruik van arbeidsgewenningstrajecten, arbeidstoeleidingstrajecten, leer-werktrajecten en beschermd werken.

Om te voorkomen dat er na de maximale WW-termijnen een gat valt in de begeleiding naar werk, moet er vroegtijdig worden overlegd met het UWV. Als mensen in een participatie- of re-integratietraject zitten, hebben we aandacht voor hun achterliggende problematiek zoals schulden, scheiding en mentale problematiek. Deze problemen moeten eerst opgelost worden, zodat zij met zelfvertrouwen aan het werk kunnen.