PvdA Dronten blij met de wijziging artikel 1 Grondwet

25 januari 2023

Donderdagavond 19 januari heeft Sandra Nobel met een ludieke actie laten zien dat PvdA Dronten blij is met de wijzigingen van artikel 1 uit de Grondwet.

De tekst van het eerste artikel uit de Grondwet werd vorige week gewijzigd na een initiatiefwetsvoorstel van de Tweede Kamerleden Hammelburg (D66), Bromet (GroenLinks) en De Hoop (PvdA). Het nieuwe, aangepaste artikel 1 luidt nu: ‘Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap, seksuele gerichtheid of op welke grond dan ook, is niet toegestaan’. ‘Handicap’ en ‘seksuele gerichtheid’ zijn nieuw toegevoegd aan de non-discriminatiegronden.

De eerdere tekst staat op een grote ovale lamp die in de raadzaal hangt. PvdA Dronten hing een bordje aan de lamp met de tekst ‘seksuele gerichtheid, handicap’, zodat de tekst op de lamp weer actueel is. “PvdA Dronten wil graag aangeven dat we hier heel blij mee zijn en dat doen we vanavond door een bord op te hangen in de raadzaal van Dronten”, laat Nobel weten.