Juiste hulp vanuit de WMO?

25 maart 2023

De gemeenteraad wil dat mensen die binnen de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) hulp krijgen en van wie dat duidelijk is, niet elk jaar weer een herindicatie moeten aanvragen, waarbij ze weer moeten aantonen die hulp nodig te hebben. Dit voorstel werd afgelopen maand door Leefbaar Dronten ingediend gesteund daar alle partijen met uitzondering van de PvdA.
Dit vraagt om uitleg. Sandra Nobel: “Uiteraard is het een sympathiek voorstel, dat bijna van de PvdA zelf zou kunnen zijn. Wij willen echter graag eerst van de wethouder horen hoe hij er tegenover staat. Ik snap dat herindicatie als spannend of vervelend kan worden ervaren, maar misschien wordt het door mensen ook ervaren als een moment dat ze gezien worden door de gemeente. Bovendien kan er iets veranderen in de persoonlijke omstandigheden van iemand. Iemand kan een relatie krijgen, waardoor bepaalde hulp wellicht niet meer nodig is. Het is ook een meetmoment: doen we het wel goed als gemeente? Komt de juiste hulp bij de juiste mensen terecht?
Kortom: welk probleem lossen we hiermee op?’

Peter Duvekot, de verantwoordelijk wethouder, kwam vervolgens met goed nieuws. ‘Ik merk dat dit onderwerp iedereen aan het hart gaat, en dat is terecht. Zo’n herindicatie is enorm frustrerend voor mensen met een levenslange beperking. En ook al staat het niet in de verordening dat we mensen een indicatie voor onbepaalde tijd kunnen geven, we werk al wel zo. Maatwerk is de sleutel.’ In het ingediende voorstel stond dat er wel laagdrempelig contact moet blijven bestaan tussen de gemeente en degene die de zorg nodig heeft. Zodat de inwoner zich gezien voelt.
Wethouder Duvekot sprak uit dat hij de motie graag over neemt en beloofde de komende tijd in beeld te brengen om hoeveel mensen het gaat in Dronten voor wie dit zou gelden. Binnen twee maanden komt hij met de antwoorden terug. Vervolgens werd dit voorstel unaniem aangenomen.
PvdA Dronten wil dat de bewoners die dat nodig hebben de juiste goede hulp en zorg ontvangen.