Door op 26 februari 2016

Op ontdekkingsreis in het gemeentehuis

Nieuwjaarsreceptie
Zoals ieder jaar, organiseerde de gemeente Dronten ook dit keer weer een Nieuwjaarsreceptie in de Meerpaal. Dit jaar was de receptie in een nieuw jasje gestoken. Een van de onderdelen was een kleine kennisquiz over Dronten.
Deze quiz won ik, samen met de voorzitter van Dorpsbelangen Biddinghuizen. Onze prijs; een diner met burgemeester De Jonge en Margrit Vos van de Meerpaal. Ik had geen idee wat ik zou kunnen verwachten, maar het werd een ontspannen en gezellige avond.

Aan tafel met de burgemeester
Lief en leed van onze gemeente passeerde de revue. De burgemeester was zeer onderhoudend. Zo vertelde hij dat er een genootschap bij hem langs geweest is, met vragen over verschillende kunststukken die zich in onder andere de Meerpaal zouden moeten bevinden. Een deel ervan hebben zij kunnen traceren, maar van een paar stukken ontbrak in eerste instantie ieder spoor. Van één van die stukken schoot hem later pas te binnen, dat hij dat jaren geleden ergens gezien had en dat bleek in de kelder van het gemeentehuis te zijn. Hij vertelde dat het om twee grote zware metalen deuren ging, waar een schilderij op gemaakt was door de kunstenaar Pierre van Soest. Dezelfde kunstenaar die ook de michelinmannetjes op het Redeplein heeft gemaakt. Ik werd helemaal enthousiast bij het idee dat we iets heel stoers met die deuren zouden kunnen gaan doen in de Meerpaal! Dus we spraken af dat we samen naar de kelder van het gemeentehuis zouden gaan om ze te bekijken, zodra de kans zich voor zou doen.

Het kunstwerk
Een dag later konden we al aan onze ontdekkingsreis beginnen. Direct na de gemeenteraadsvergadering gaf de burgemeester mij een rondleiding door de kelder.
We zijn eerst op zoek gegaan naar het kunstwerk zelf. Dit bleek echt heel veel groter dan dat ik me er bij voorgesteld had, maar wat is dat gaaf om te zien!!! Een stoffig, maar keurig geordende kelder onder een gemeentehuis, waar twee enorme stalen panelen van ieder ongeveer 2×4 meter, apart van elkaar ergens tegen de wand staan. Het eerste paneel staat met de schildering tegen de muur en daarvan konden we alleen zien in wat voor slechte staat het is. In dat paneel zit ook een klein loopdeurtje en het metaal krult op sommige stukken helemaal op. Het tweede paneel staat met de schildering naar voren, maar het is heel vies en je ziet maar de helft van de voorstelling.

De schuilkelder
Nu is die kelder onder dat gemeentehuis hartstikke groot en ik weet nog uit verhalen dat vroeger in de Meerpaal de opnames waren van ‘Stuif s In’ en ‘Ren je Rot’ dus eerst zijn we nog op zoek gegaan naar decorstukken of iets dergelijks uit die tijd.
In plaats daarvan vonden we de schuilkelder. Het gemeentehuis is uit 1981, maar er is overal aan gedacht!! Mocht ooit de oorlog uitbreken dan probeer ik gewoon nog een keer een date met de burgemeester te regelen.
Maar toen hadden we inmiddels de smaak te pakken en hebben onze ontdekkingsreis nog even voortgezet en zijn we via een achteraf trappetje van de kelder naar de 2e verdieping van het gemeentehuis gegaan, op zoek naar het carillon.
Mocht iemand het toevallig gehoord hebben, dat virtuoze geluid…. dat was ik op het carillon!

Nu eens kijken of we wat kunnen verzinnen met het kunstwerk op de deuren. Wie weet een leuk idee voor een initiatiefvoorstel.