Door op 26 februari 2016

CDA: Tijd voor een slipcursus?

In het zonnetje
Het is een beetje vroeg, maar over twee jaar zijn de gemeenteraadsverkiezingen. Het wordt tijd dat politieke partijen zich in dit jaar gaan profileren. Als je geluk hebt, dan heb je wethouders in het college die voor gratis publiciteit kunnen zorgen. Ze hebben meestal een groot podium. Als het een tijdje wat stiller is, dan kun je door middel van actuele vragen je wethouder weer even in het zonnetje zetten, maar daar leek gisteren geen sprake van te zijn.

Uit de bocht
Het is natuurlijk niet de bedoeling om jezelf te profileren ten koste van je eigen wethouder. Dan sla je de plank vreselijk mis. Ach zo’n beginnersfoutje kan iedereen overkomen. Bovendien verkeer je soms ook wel in een spagaat als je het dualisme echt serieus wilt nemen. Je mag een paar keer uit de bocht vliegen, maar dan moet het wel afgelopen zijn. Ik kan me voorstellen dat wethouder Vis het zo langzamerhand zat is. Kritische vragen zijn ok, maar wat het CDA gisterenavond deed, dat voelde zelfs voor een oppositiepartij ongemakkelijk.

Meten met twee maten
Het CDA stelde actuele vragen en daar sprak niet veel vertrouwen vanuit. Doet het college wel genoeg haar best? Het CDA ziet grote mogelijkheden voor Dronten en het college kennelijk niet? Bovendien stonden ze bijna op het punt om de wethouder een uitspraak te ontlokken, waar zijn collega’s in de regio vreemd van kunnen opkijken. Volgens het CDA zijn er namelijk afspraken gemaakt tussen Lelystad AirPort en het Werkbedrijf Lelystad. Het CDA vindt dat deze afspraken gemaakt moeten worden met de arbeidsmarktregio Flevoland zodat de hele regio en dus ook Dronten kan meeprofiteren. Ze hebben immers niet voor niets voor de arbeidsmarktregio Flevoland gekozen. Een vreemde, beetje kinderlijke redenatie, maar je meet ook nog eens met twee maten. Want was het niet dezelfde wethouder Vis die afspraken heeft gemaakt met Staay Food Group? Een grote werkgever die zich op de Poort van Dronten gaat vestigen. Afspraken die de werkgelegenheid van de gemeente Dronten ten goede moet komen.

Jammer dat de ANWB Drivers Academy zich niet gaat vestigen in Dronten, want het CDA kan wel een slipcursusje gebruiken.

Waar ben je naar op zoek?